Med den nye videnskabsfærdighed der kom med The Sims 3 Universitetsliv, kan simmere nu udføre eksperimenter og indsamle samlegenstande af dem du finder rundt omkring i byen. Når du til tops i denne færdighed får du et forspring på to niveauer, hvis du søger en karriere indenfor videnskab eller medicin og samtidig opnår du indflydelse hos nørderne. Simmere som får et højt niveau i videnskabsfærdigheden kan klone samlegenstande og endda også simmere! Det er også denne færdighed der gør det nemt for din simmer at transformere sig til en plantesimmer.
Sådan lærer du videnskab
Der er flere måder at lære videnskabsfærdigheden på. Der er de traditionelle måder med bøger og undervisning og så er der kommet et skelet, som studerende der læser videnskab og medicin automatisk får og ellers kan det købes. Simmere på universitetet kan også lege med den nye gruppeaktivitet indenfor videnskaben. Der er dog også mulighed for at købe ZRX-9000 Videnskabs Forskningsstationen for 1050 simoleoner, hvis du ikke går på universitetet, hvilket giver adgang til de fleste af de ting, din simmer vil åbne op for som videnskabsmand. Der er også tre sociale interaktionen, som du kan bruge til at hæve din videnskabsfærdighed. Du finder dem under de venlige interaktioner og de hedder noget ala blækklattest, stimulus respons test og postulatsteori.
Muligheder ved forskningsstationen
Forskningsstationen starter med adskillige interaktioner som din simmer kan gøre før de overhovedet har nået første niveau.
- Forskning – En interaktion der giver erfaring inden for videnskaben
- Gensplitningseksperiment – Ændring af et frø fra en slags til et andet. Får du succes her kan du få et forbuddent frø, hvilket kan plantes og give dig en plantesimmer baby. Hvis du analyserer planten får du en prøve, der kan klones til at producere en frugt. Når denne frugt spises bliver din simmer en plantesimmer. Hvis eksperimentet fejler bliver frøet ødelagt.
- Eksperimenter med urter – Får du succes her vil urtens kvalitet stige med et niveau. En stor succes vil få det helt op til perfekt kvalitet. Fejler eksperimentet sænkes kvaliteten af urten. Succesraten stiger jo bedre du bliver til videnskab.
- Havebrugseksperiment – Får du succes kan en plantes kvalitet stige med et niveau og en stor succes får det op til perfekt kvalitet. Fejler eksperimenten sænkes plantens kvalitet. Succesraten stiger jo bedre du bliver til videnskab.
- Strålingseksperiment – Bombarder et insekt med stråler og håb på at det transformerer sig. Får du succes her får du lov at beholde insektet og fejler eksperimentet ødelægges insektet. En stor succes vil transformere til et plasmainsekt, som er en sjælden bille der kan være op til 4600 simoleoner værd. Får du bare en af disse, så har du en uendelig pengekilde når din simmer når niveau 9 i videnskaben og kan klone samlegenstande.
De forskellige videnskabsniveauer
Der låses op for følgende evner efterhånden som din simmer stiger i videnskabsfærdigheden.
- Niveau 2: Forsk og sælg videnskabelige prøver – Giver dig mulighed for at sælge videnskabelige prøver i videnskabsbygningen. Dette er dog ikke særlig givende, da du skal bruge en masse tid på at sælge dem en af gangen. Det er hurtigere at bruge forskningsstationen til at kigge på prøver, for at stige i niveau.
- Niveau 3: Analyser mineraler (metaller og ædelstene) – Analyser ædelstene og metaller for at få en prøve. Disse kan sælges eller bruges på forskningsstationen til at klone.
- Niveau 4: Analyser planter – Bruges på uidentificerede frø og find ud af hvilken type plante det er. Og ligesom ovenfor kan du klone frøene eller sælge prøven. Dette vil i øvrigt hæve simmerens havebrugsfærdighed.
- Niveau 5: Korreler videnskabelige data – Besøg videnskabsbygningen sammen med din simmer for at korrelere. Dette giver dig en tilfældig belønning, op til 750 simoleoner for et trip.
- Niveau 6: Analyser insekter – Som ovenfor kan de bruges til kloning.
- Niveau 7: Analyser fisk – Som ovenfor kan de bruges som kloning. Hæver i øvrigt fiskerifærdigheden.
- Niveau 8: Analyser DNA fra simmere – For at få DNA skal du bruge interaktionen Speciel > Videnskab > Spørg efter DNA prøve, på en anden simmer. Du er nok nødt til at arbejde på deres forhold inden de går med til det.
- Niveau 9: Klon fra en prøve – Denne evne gør det muligt at lave en kopi af en af de prøver eller samlegenstande du har fundet. Hvis du bruger det på et frø, får du en frugt. Dette er f.eks. en nem måde at lave mange livsfrugter, uden egentlig at plante dem. Det kan også lave din simmer om til en plantesimmer, når du vælger at klone et forbudden frugt frø. Dette er virkelig en måde du kan tjene penge på. Klon prøver af værdifulde ædelstene eller metaller for at tjene penge eller brug strålingseksperimentet på insekter, indtil du har fået et plasmainsekt og klon dem. Du kan også klone simmere ved at bruge deres DNA prøve. Dette vil give dig en babyversion af den simmer, som bliver tilføjet til din husholdning.
- Niveau 10: Gruppe videnskabsprojekt – Dette giver dig gruppe videnskabsprojektet, som også kan findes på Universitetet. Du finder det i din familieinventarliste. Der er tre forskellige udfald, afhængig af hvilken farve du vælger.
- Grøn – Giver alle simmere i nærheden en humørstump i 6 timer, som gør at de lærer færdigheder hurtigere. Hvis du får denne og tager til biblioteket samtidig, så får du et endnu højere boost når du læser bøger.
- Blå – Alle i nærheden slås omkuld og får Power nap humørstumpen i 3 timer. Når de vågner fra deres lur er alle behov opfyldt.
- Rød – Fjerner alle hæmninger i 4 timer. Kan opfordre simmere til at løbe nøgen rundt (streake).