Spørgsmål, svar og nye facts om Sims 4 fra Gamescom

Som en del af jer ved, så var vi i fredags i Tyskland for at besøge den kæmpe spilkonference Gamescom. Med på konferencen var Sims 4 (selvfølgelig!), og vi fik både en producer gennemgang af Senior producer Lindsay Pearson, samt mulighed for at sidde og spille Sims 4 i godt og vel 2 timer – øh halløj hvor går 2 timer i øvrigt hurtigt!

Vi havde spurgt jer inden, om der var nogle spørgsmål eller ting vi skulle undersøge, og der var I hurtige til at byde ind. Vi har forsøgt at besvare så mange af dem som muligt herunder. Derudover kan I også læse alle de nye facts vi fik omkring spillet.

 

 

Nye facts omkring Sims 4

  • I Create a Sim kan man vælge tilfældige navne til sin Simmer. Det betyder at du ikke SKAL finde på navn og efternavn selv, det kan spillet gøre for dig. Og navnene der er blevet brugt til det, er primært baseret på udviklerne bag spillets navne.
  • I Create a Sim kan du, når du laver en familie, indstille forholdet til hver enkelt Simmer du laver. Du kan også generere en tvilling til en Simmer, som bliver skabt af den samme genetik. Super smart! Det er dog ikke muligt at lave stedforældre/børn i Create a sim.
  • I Sims 4 Galleriet (også kendt som exchange) kommer der filtre til søgninger, så det er nemmere at finde det man gerne vil bruge, hvad end der er Simmere, huse, rum osv.
  • I Sims 4 galleriet kan du gemme og uploade ikke bare hele huse eller Simmere, men også enkelte rum som du synes er virkelig godt lavet, og som du vil bruge til en anden familiens hus. Det betyder altså at når du f.eks. har lavet et børneværelse der er super sødt, så kan du gemme det og genbruge det en anden gang.
  • Når man er i “blue print” bygge mode, kan man også udpege enkelte genstande, altså f.eks. en lampe, fra det rum man ser på, og blot placere den og ikke hele rummet.
  • Man kan give sin grund specifikationer så det er nemmere for andre i Sims 4 galleriet at vide hvad det er de importerer. Dvs. du kan oplyse at dit hus har 2 værelser, 1 badeværelse, stor stue osv.
  • Der er nu kommet et søgefelt til når du bygger! Dvs. at du ikke skal sidde frustreret og lede efter den der havesprinkler du død og pine aldrig kan finde, du kan ganske enkelt søge på den, og så kommer den frem. Så smart!
  • Der kommer ikke opvaskemaskiner i Sims 4. Hvorfor? Fordi det er super nemt for Simmerne selv at klare det, og det er piece of cake nu hvor evnen til at multitaske er blevet så vild.

spille-sims-4

  • Der er hemmelige grunde som du kan aktivere hvis du er heldig og finde det rette spot ;) SimGoodie fandt et!
  • En Simmer behøver ikke have en karriere/job, de kan godt leve af at fange frøer, designe apps eller f.eks. sælge royalties på sange de har opfundet. På samme måde som i Sims 3.
  • Der er ikke muligheder/opportunities som på samme måde som i Sims 3. Men der er såkaldte whims som de kan opfylde for at tjene op til belønninger – på samme måde som langtidsbelønninger.
  • Der er 15 forskellige følelser med forskellige niveauer inden for hver af dem. Og der skal MEGET til før Simmeren når ud i et ekstremt niveau af en følelse.
  • Der er 13 forskellige typer ting man kan samle, på samme måde som vi kender det i Sims 3.
  • Du kan nu se statistikker over din Simmer, f.eks. hvor mange gange de har været på toilettet i deres levetid, hvor mange kys de har fået, hvor mange slagsmål de har været i osv.
  • Du kommer til at kunne indstille om du vil have behovpanelet/ui detaljer med på screenshots.
  • Når du holder en fest eller et andet socialt arrangement, så vil der være nogle mål som du kan prøve at opfylde. Vi holdt f.eks. et middagsselskab og målet var at lave middag, takke en gæst for at deltage, at der skal være nogle der danser osv.
  • Da vores simmer gik i gang med at rydde op i huset, så samlede han glas og tallerkener sammen og gik hen til skraldespanden. Vi troede at han ville smide det hele ud, men han skrabede affald af tallerkenerne, smed det i skraldespanden og gik derefter hen til vasken og vaskede op.
  • Man kan se på mad og kaffe, hvor mange timer der er til det bliver dårligt, ved at holde musen henover det.
  • Det er muligt at bestille frø og bøger over computeren og så havner de i simmerens rygsæk med det samme.
  • Når man kan se at en simmer har et “rødt behov”, så kan man trykke i panelet på f.eks. blærebehovet, så vil simmeren selv gøre noget for at opfylde behovet – altså gå på toilettet. Vi prøvede et par gange at vores simmer gik i gang med at lave kaffe, da vi bad dem om at opfylde deres energibehov.
  • Der er mulighed for at vælge imellem to forskellige kamerafunktioner (når man styrer spillet).
  • De simmere man interagerer med i en samtale f.eks., vil alle have en gennemsigtig plumbob over sig.
  • Karrierer åbner op for nye møbler og rum når man når op på de forskellige niveauer
  • Simmerne har ikke længere fri fra arbejde, når de er gravide
  • Teenagere kan bede forældre om at have “The talk”
  • Der er umiddelbart baggrundsmusik i spillet hele tiden, det vil skifte afhængig af hvor tæt man er på en simmer med kameraet. Der er forsøgt at fange stemninger og gengive dem musikalsk. Vi fik ikke tjekket om der er mulighed for at slå det fra.

 

lindsay-pearson-gamescom-2014

Lindsay Pearson er klar til at præsentere Sims 4 til Gamescom, og vinker til jer alle!

 

 Spørgsmål & svar til Sims 4

 

Hvordan fungerer det med babyer i Sims 4?

Ja, vi testede graviditet og fødsel i Sims 4 da vi spillede. Vores simmer blev gravid på samme måde som i Sims 3, ved at “forsøge at få barn” funktionen. Efter lidt tid fik den kvindelige Simmer nogle forskellige humørstumper hvor der f.eks. stod at der nu var 18 timer til, at hun ville være i 2. trimester, 3. trimester og til sidst stod der noget ala hun kunne føde anytime. Hun fødte hjemme i huset, og vi fik ikke testet om hun kunne tage på hospitalet og føde.

Når hun føder kommer babyen i en krybbe som i så her. Der er overraskende mange forskellige interaktioner med babyerne, og måde voksne og børn kan kommunikere med dem. Det vi var ret overraskede over var, at babyen tilsyneladende ikke har nogen behov. Du kan ganske enkelt ikke klikke på babyens ikon og se om den trænger til at få mad, sove eller lignende. Derfor virkede det også som om, at man i princippet bare kunne lade babyen ligge i krybben og passe sig selv, for den græd aldrig.

 

Hvad synes i om Sims 4?

Camilla: Jeg er indtil videre positivt overasket, både over hvor smooth gameplayet er, men også over de mange nye ting man skal lære. Jeg synes faktisk det var decideret svært at styre familien! Vores simmerdame havde konstant og hele tiden behov der var drænet, og det virkede som om alle familiemedlemmerne sov ved hver mulighed de fik og ingen sov samtidig. Men det er så fedt, at der er så meget liv i de områder man er, og grafikken er vidunderlig! Man kommer til at kunne tage de vildeste billeder i Sims 4, for alt er bare så flot.

Alle handlinger, kamerabevægelser osv. gik SÅ smooth. Det har muligvis og med alt sandsynlighed i høj grad noget at gøre med den computer vi spillede på, som nok nærmest var skabt til det formål at spille Sims 4 – men det var virkelig virkelig let at spille. Intet der hakkede, lackede eller noget som helst. Selv de mindste ting såsom hvordan simmerne sætter sig ned er så smooth.. Det gør mig virkelig glad.

Det virker også som om, at der er blevet justeret på klokken versus den mængde tid en simmer bruger på en handling. Jeg fangede mig selv i at sige “er det stadigvæk tirsdag!?!?!?!?”. Det virker som om, at der er mere tid på et døgn. Meget spændende.

Jeg er dog en smule nervøs over at spillet loader ved de mindste handlinger, såsom da vores simmer ville besøge naboen ved siden af, så skulle den forbi en loadskærm. Min nervøsitet ved det skal forstås som, at jeg frygter det kommer til at blive et helvede hvis ens computer ikke er en hardcore gamercomputer, eller at det efter 5 udvidelsespakker kommer til at tage flere minutter at loade. Vi får se.

Anja: Jeg er ligesom Mille meget positivt stemt. Det kommer til at fungere meget anderledes end Sims 3 og jeg forventer at blive udfordret og overrasket. I løbet af vores to timers gameplay nåede vi ikke at lege så meget med selve byggedelen, men jeg glæder mig rigtig meget til at prøve at bygge huse, for der er simpelthen så mange nye muligheder. Men jeg tror også det bliver lidt svært at lave så fine huse som vi har set hidtil, men nu må vi se. Der er dog mange muligheder for at bygge hele rum og huse ved bare at bruge blueprint funktionen og det lader til at fungere noget bedre end det gør i Sims 3. Jeg er begejstret over grafikken og bliver så glad ved at se de skarpe farver og flotte planter, som er med til at skabe stemningen i nabolaget. Derudover så er simmernes bevægelser blevet mere elegante og ubesværede. Vi oplevede ikke en gang at der var en der sad fast eller at de råbte til himlen, fordi de ikke kunne komme derhen hvor de skulle. De går fint udenom hinanden, sætter sig ned i sofaen og spiser aftensmad og har generelt meget realistiske bevægelser.

Jeg er vild med simmernes evner til at multitaske. Vi satte vores simmer til at tage et glas mælk og efterfølgende gå i bad, men han tog sin mælk med i badet ;) Simmerne taler sammen som aldrig før og de er levende og initiativrige. Det er en fornøjelse at bevæge sig i parken eller på gaden og se hvordan simmerne bare er i live og der sker noget hele tiden.

Jeg bed også mærke i at tiden lader til at gå langsommere end i Sims 3 og vi havde lidt udfordringer med at holde vores simmere friske. Vores gravide simmerdame faldt om af træthed et par gange og lå og sov oven på sin gravide mave med rumpen i vejret. Det så ret sjovt ud ;) Ja hendes mand tog da også turen på gulvet en gang eller to, men børnene havde vi lidt mere held med.

En anden ting jeg lagde mærke til var, at det lader til at være den første producer gennemgang, hvor der ikke på forhånd var planlagt hvad der skulle ske. Dem vi før har set live og på nettet virker til at være meget planlagt, men Lindsay så ud som om hun bare tog det som det kom. Simmeren blev lavet foran os med tilfældige egenskaber og vi fik lov til at påvirke hvad der skulle ske. Det tyder, for mig, på at EA tør garantere at der sker noget i spillet uanset hvor man går hen og det synes jeg virkelig er positivt.

 

Er der stamtræ i Sims 4?

Nej, der er ikke stamtræ på samme måde som i Sims 3. I Sims 4 vil du være i stand til at se familierelationer ud fra dem du kender, altså venner/familie/bekendte panelet. Her vil der stå hvilken relation Simmerne har til hinanden.

 

Hvordan passer man resten husholdningen mens en eller flere af Simmerne er nede på en anden grund?

Ja her skiller Sims 4 sig væsentlig meget ud fra de andre sims spil. Fordi Sims 4 ikke har et åbent nabolag som Sims 3, så efterlader du de Simmere du ikke tager med på grunden, og de vil passe sig selv indtil du kommer tilbage. Der er mulighed for at styre dem en smule, men det er ikke meget. Det minder om den måde vi i dag kan vælge hvad simmere i skole eller på arbejde skal lave, altså få nye venner, arbejde hårdt osv.

 

Hvilke nye jobs er der i Sims 4?

Vi har skrevet følgende jobmuligheder ned, som vi kunne vælge imellem da vores Simmer kiggede efter jobs på nettet, så måske er der flere, men det kan vi ikke bekræfte endnu.

  • Teknikguru
  • Skribent
  • Astronaut
  • Maler
  • Madlavning
  • Hemmelig agent
  • Underholdning
  • Kriminel

 

Kan man redigere byen?

Umiddelbart nej. Senior producer på Sims 4, Lindsay Pearson, blev spurgt om det var muligt at udvide nabolaget med flere grunde, og det sagde hun at det var det ikke på nuværende tidspunkt. Men det kan være det kommer senere hen. Du kan dog godt redigere de offentlige grunde på samme måde som i Sims 3.

 

Kan man adoptere børn?

Det kan man godt – vi adopterede 2 ;) Det koster 1000 simoleoner pr. adoption.

 

Er der story progression/historieforløb?

Svaret vi fik her var ikke helt klart. Nabolaget ældes på samme måde som dine Simmere, men der er ikke en reel knap der hedder “aktiver historieforløb” som i Sims 3. Vi går ud fra, at der i funktionen ældning også er historieforløb, men det har vi ikke fået helt afklaret endnu.

 

Hvordan hænger nabolaget sammen?

Nabolaget i Sims 4 ser ud som på billedet herunder lånt fra Sim Supply. Det er opdelt i forskellige områder som din Simmer kan rejse til og fra. Alle rejser imellem de forskellige områder, bygninger eller bare hvis du skal besøge nabofamilien vil trigge en loadskærm på 5-10 sekunder.

Dine Simmere rejser ikke på samme måde mellem områderne som i Sims 3. De har hverken bil, taxa eller cykel, men de bliver “teleporteret”. Derfor er der heller ikke biler i Sims 4, som vi også blev spurgt om på Instagram.

sims 4 nabolag

 

Kan man placere grunde som i Sims 3?

Nej det kan man ikke på nuværende tidspunkt.

 

Er der nye måder at dø på?

Ja. Dine simmere kan f.eks. dø af at være for meget oppe at køre eller af at være ekstremt flove over noget.

 

 

Se alle billederne fra Gamescom her!