Rumvæsener er en af de nye features vi kan se frem til med Sims 3 Årstider. Graham Nardone, der er producer på Årstider har svaret på en masse spørgsmål om rumvæsener på Twitter og på det amerikanske Sims forum. Her vil vi give jer noget af det information han er kommet med om rumvæsener.
Rumvæseners DNA
Rumvæsener skiller sig ud fra andre simmeres på flere måder. De har deres eget unikke DNA, som de kan blande med simmernes DNA gennem Juhuu. I modsætning til det vi allerede kender, vil der ikke være en 50/50 chance for at barnet bliver et rumvæsen, hvis et rumvæsen får et barn med en simmer. Det vil her være generne der bestemmer, hvor meget rumvæsen-DNA babyen skal have. Det vil sige at man kan betragte et rumvæsen som renblodet og deres afkom vil være en given procentdel rumvæsen. Jo flere generationer rumvæsen-DNA’et spredes i, jo mindre procentsats vil der være, med mindre faren eller moren er renblodet rumvæsen, så vil procentsatsen stige. Dette betyder altså også at et rumvæsen kan få barn med eksempelvis en fe, og at barnet er en fe med vinger, som har grøn hud og er skaldet.
Rumvæsener har deres egen unikke bunke af navne, som der vælges fra når de skabes. Så man vil aldrig opleve et rumvæsen der for eksempel hedder Frank.
Man kan ikke lave rumvæsener i ”Lav en simmer”, ligesom man kan med feer, varulve osv. Dette skyldes at store dele af Overnaturligt og Årstider blev udviklet samtidig, men at Overnaturligt opdateringerne til ”Lav en simmer” blev færdige før Årstider-holdet var klar til at understøtte med rumvæsener. Dog skulle det være nemmere at få rumvæsener ind i husholdningen end andre skabninger, der ikke kan laves i ”Lav en simmer”, som f.eks. enhjørninger.
Det er ikke muligt at lave et rumvæsen om til en normal simmer.
Livet med rumvæsener
For at få et rumvæsen ind i din husholdning, skal du først og fremmest finde et, hvilket nok bliver det sværeste. Når dette er klaret skal du opbygge et forhold, indtil de accepterer invitationen til at flytte ind, enten som ven eller kæreste.
Et rumvæsen kan køre/flyve i sin Ufo, som en simmer kan køre i en bil. Ufo’en kan også parkeres på parkeringspladser og i indkørsler.
Rumvæsener kan godt få andet tøj på end deres rumdragter.
Det sker en sjælden gang imellem, at en simmer bortføres af rumvæsener. Når det sker, vil de blive transporteret rundt i ufoen for en stund, indtil de afleveres til dig igen.
Som vi kender det fra Sims 2 Seasons, så vil mændene atter have mulighed for at blive gravide, efter en bortførsel af rumvæsener i Sims 3 Årstider. Dette vil dog kun ske, hvis bortførslen initieres af et rumvæsen der ikke bor i din verden. Det vil sige at du ikke kan bruge rumvæsener i din husholdning til at bortføre og gøre andre simmere gravide.
Når en bortførsel ender ud i en graviditet, så kan det ikke betragtes som Juhuu, men som et eksperiment, udført af rumvæsener på en mandlig simmer, hvor deres krop ender med at være værten under inkubationsperioden. Simmere vil ikke blive gravide, hver gang de bortføres.
Den mandlige gravide simmer vil have helt almindeligt tøj på under graviditeten, da det skal forestille at de ikke ved at de er gravide, før babyen pludselig er der.
Man kan ikke styre rumvæsener under populationskontrollen, som man kan med skabningerne i overnaturligt. Dette skyldes at rumvæsener ikke egentlig bor i din by, med mindre du inviterer dem til det. Du vil ind imellem opleve, at rumvæsener besøger din by om natten. De vil udvælge forskellige områder i byen, som de indsamler data fra og de kan godt finde på at komme ind på din grund. De vil dog ikke forstyrre dine simmere, gå ind i dit hus eller i det hele taget forstyrre noget på din grund.
Sådan finder du rumvæsnerne
Er du ikke interesseret i at have rumvæsner i spillet, så frygt ej, du behøver slet ikke bide mærke i eller føle dig generet af deres eksistens. Rumvæsnerne vil af og til aflægge besøg når dine simmere sover, for at indsamle viden og data, og undersøge diverse genstande. Er du heldig finder du spor som de har efterladt.
Et funklende objekt på himlen som ses samtidig med lyden af klokkespil i vinden, vil være et tegn på, at der er en ufo som kredser over et rumvæsen der er på besøg i dit nabolag. Kig derfor efter dette, hvis du vil opsøge en.
Rumvæsnerne kan finde på at tage kontakt med din simmer
På samme måde som i Sims 2, så kan rumvæsnerne af og til, og i enkelte tilfælde, godt finde på at udføre eksperimenter på simmerne, i håb om at udforske simmernes planet og finde ud af mere om dem. Hvordan vil det foregå? Jo din simmer vil blive vækket om natten, trukket udenfor og tages med ud i galaksen. Efter sådan en oplevelse efterlades din simmer noget tumult, med en uklar hukommelse og akut tilfælde af paranoia. Dette går dog over efter et par dage.
Lad simmeren tage kontakt til rumvæsnerne
Er du meget dristig og nysgerrig kan du selv aktivt påvirke forholdet simmer og rumvæsen i mellem. Undersøger din simmer stjernerne med et teleskop, eller samler på rumsten vil rumvæsnerne bemærke denne aktivitet og opsøge dem. Herefter kan venskab og måske endda familie forhold opstå simmer og rumvæsen imellem.
Rumvæsnernes særlige evner
Et rumvæsen i husholdningen vil afsløre, at denne besidder nogle helt særlige egenskaber. Her i blandt udsøgte telepatiske evner. Rumvæsnerne kan på et splitsekund foretage en mental scanning af en simmer, og finde informationer om simmerens personlighed. Intet er skjult for et rumvæsen!
Derudover kan evnerne også bruges mere praktisk såsom på objekter der er gået i stykker, rod i huset eller til udnyttelse af andre simmere. Rumvæsner kan oven i købet gøre metaller og ædelstene mere værdifulde, og forandre deres geologiske komposition.
Og måske en funktionalitet som flere har efterspurgt – meteornedslag. Har du også udvidelsespakken Drømmejob, så vil rumvæsnerne kunne hidkalde meteor og styres mod en ønsket lokalitet – auch siger vi bare!
Rumvæsner sover ikke
Med alle de evner rumvæsnerne har, suger brugen af disse naturligvis også energi. Rumvæsnerne sover ikke, til gengæld har de en udvidet hjernekapacitet der skal vedligeholdes. For at gøre dette skal de blot meditere lidt i fredfyldte omgivelser. Eller hvis det er mere akut, have nogle rumsten ved hånden.
Deres foretrukne fartøj ufoen
Foruden rumvæsnets mange personlige egenskaber og evner, så har deres fartøj ligeledes en lang række sjove funktionaliteter. Ufoen bruges af rumvæsnet til at flyve rundt i byen, og med dette kan de bortføre venner for sjov, skabe storme med nedbør og andre uforudsigelige natur ‘katastrofer’. Ufoen kan også opgraderes med f.eks. raketter så den kan rejse ud i galaksen og besøge andre planeter. Eller du kan terrorisere dine mindst foretrukne naboer.
Når en mand bliver bortfør og gravid
Rumvæsener kan komme forbi hver nat mellem midnat og 03.00. Der er 5 % chance for at de kommer og besøger din grund.
Et besøg varer mellem halvanden og to timer. Et besøg er ikke det samme som en bortførsel, men under et besøg vil du have mulighed for at socialisere med rumvæsenerne og derigennem blive venner med dem og måske endda få dem til at flytte ind.
Du kan forøge chancen for et besøg ved at samle på rumsten og opbevare dem på din grund. Fem rumsten øger chancen for at de kommer på besøg med 15 %. Og bliver du først venner med et rumvæsen, så er chancen for at der kommer flere større.
Bortførsel
Hvis du vil forøge chancen for at blive bortført af et rumvæsen, så er det en god idé at starte med at din simmer bruger et teleskop. Chancen for at blive bortført uden at gøre noget som helst er 2 %. Hvis du bruger et teleskop øger du chancen med yderligere 13%. Hvis du derudover samler to rumsten sammen så er chancen for et besøg af rumvæsener eftersigende helt oppe på 90 %. Der er dog indbygget en mekanisme i spillet, således at du ikke oplever at blive bortført hver nat.
Hank Goddard, som de fleste af jer sikkert har stiftet bekendtskab med, blev i dag bortført af rumvæsener efter at have kigget i et teleskop. Det startede med at hans søgen efter stjerner blev afbrudt fordi han skulle undersøge mystisk uregelmæssighed.
Ved at zoome ud, var det tydeligt at se at der var noget i gærde.
Hank blev suget op af en UFO og var væk et par timer.
Hank blev sat af i UFO’en foran huset og havde det lidt skidt.
Når en simmer bortføres, så får de en negativ humørstump i 12 timer.
Der vil ikke ske noget særligt, hvis en kvindelig simmer bortføres, men en mandlig simmer har 33 % chance for at blive gravid. Dette kan man se ved at simmeren får humørstumpen “Uventet vægtforøgelse” umiddelbart efter at humørstumpen fra selve bortførelsen forsvinder.
Simmeren vil tage på i vægt som babyen vokser og fødslen vil ske efter 48 timer.
Den trofaste simsspiller kan kende en gravid simmer på deres gang og der er ingen tvivl om at Hank er gravid, blot ved at se på hans positur.
Efter to døgn sker der noget…
Du får nu en besked om, hvorvidt du vil beholde alienbabyen eller sende den tilbage til sin hjemverden. Hvis du beholder babyen, får du lov at vælge egenskaber. Der er ikke noget anderledes ved at passe en alienbaby end en almindelig baby.
Hank vælger naturligvis at opforstre babyen selv, sammen med hans kæreste og deres fælles barn.
En smuk lille pige er kommet til verden. Hank er den biologiske far og rumvæsenet Asewuk Ewi Bip er moren. Det vil altså sige, at Hanks kæreste ikke har noget som sådan med babyen at gøre, andet end at hun selvfølgelig er nødt til at hjælpe Hank med at passe hende.
Nu er der ikke andet tilbage end at passe godt på babyen, som man ville med enhver anden baby og vise den frem til hele verden, som den stolte forælder man nu engang er.