homoseksualitet i the sims

Homoseksualitet i The Sims

Her i Danmark tager vi ofte for givet, at homoseksualitet (bøsser og lesbiske) bliver accepteret, og er en naturlig del af vores verden. Men i mange andre lande er der væsentlig mere modstand omkring det, og derfor gik det også over i historiebøgerne, da Will Wright (skaberen af det første The Sims spil) og hans team som de første nogensinde, lod to af samme køn kysse i et computerspil, under E3 konference i 1999.

Sådan gik det til, at The Sims skrev historie.

 

Ingen troede på The Sims

Det kan være svært at tro i dag, at der ikke skulle være interesse for The Sims. Men tilbage i 1999 hvor Will Wright og hans hold skulle offentliggøre The Sims på E3 konferencen, havde de fået en særdeles beskeden stand – langt væk fra hvor alt det ‘store’ foregik. The Sims var et ambitiøst simulationsspil, hvor det stort set kun var udviklerne af spillet der havde tiltro til, at det ville blive en succes.

Will Wright der også havde designet SimCity, havde oprindeligt haft grundtanken til et simulationsspil der ville have menneskelig opførsel som omdrejningspunkt, men projektet ‘The Sims’ havde ligget dødt siden 1993, og var tæt på at blive droppet adskillige gange. Will Wright vidste derfor, at hvis ikke de formåede at skabe nok interesse omkring The Sims på E3 konferencen, så ville det aldrig blive til noget, og The Sims ville have været endnu et projekt der blev tabt på jorden.

En af udviklerne på The Sims spillet, Patrick J. Barrett III, fortalte, at EA intet gjorde for at hjælpe med at promovere The Sims på konferencen, faktisk blev de nærmest gemt væk. Men da to af samme køn kyssede hinanden blev The Sims lige pludselig til hovedattraktionen på konferencen – og kysset var ikke en del af planen fra start.

 

Et nej til homoseksualitet

Spørgsmålet om hvorvidt The Sims skulle tillade homoseksualitet havde været oppe og vende, i den spæde begyndelse som spillet havde haft. Argumenterne var, at hvis The Sims skulle være et spil der viste menneskelighed, kærlighed, venskab, ulykke og sorg – så måtte seksualitet nødvendigvis også være en del af det. Men Patrick J. Barrett III fortæller ligeledes også, at der havde været frygt indblandet  hos holdet – de turde ikke være de første i historien til at lancere et spil der så tydeligt viste homoseksualitet, og derfor besluttede de sig for, at fjerne muligheden fra spillet.

Patrick J. Barrett III kom først til EA i oktober 1998, og på det tidspunkt vidste han intet om den beslutning der var blevet taget vedrørende seksualitet. En af hans første opgaver gik ud på, at programmere sociale interaktioner for Simmerne, og tilfældigvis var det et gammelt opgave oplæg han havde fået, som gik forud for beslutningen omkring at droppe homoseksualitet i spillet, og derfor implementerede han funktionen. Barrett fortæller, at han, set i bakspejlet nok burde have stillet spørgsmål til det, men det gjorde han ikke da det virkede så logisk og naturligt for ham – måske fordi han selv var homoseksuel.

Barrett fortæller, at Will Wright senere kom forbi hans skrivebord og fortalte, at han var ovenud tilfreds med de sociale interaktioner Barrett havde lavet, og at han syntes det var en god beslutning om at støtte op om homoseksualitet i spillet. Derefter var der ingen der stillede spørgsmål til Barretts arbejde, og heller ikke funktionen.

Op til lanceringen af The Sims i 1999 blev Barrett bedt om, at lave en demo der kunne blive vist på E3 – en demo der viste spillet fra dets bedste sider i 3 forskellige scener. En af scenerne var et bryllup og Barrett fortæller, at han ganske enkelt ikke havde nok tid til at lave alle demoerne, så han endte med at vise ‘live’ fra spillet. Og sådan gik det til, at 2 kvindelige gæster til brylluppet var blevet forelsket i hinanden under live simulationen, og at de lænede sig ind mod hinanden i et passioneret kys – foran pressen og publikum. I 1999 var der dog intet der hed blogs, Facebook, Twitter eller lignende – så derfor gik verden ikke amok, som man kunne havde forestillet sig lignende situationer kunne have gjort i dag.

 

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
It was a magical moment when my first same-sex Sims couple kissed. I still sometimes wonder how in the world I got away with itThe Sims Programmer Patrick J. Barrett III

 

På den måde gik det altså til, at homoseksualitet på tilfældigvis, fik en plads i spilhistorien og i den grad forandrede verdenen (i hvert fald spil verdenen). Behøver vi sige, at vi er vældig glade for at det bliv sådan? ;)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]