Hekse ser umiddelbart ud som andre simmere, men de besidder en enorm magisk energi og kan udnytte den til at velsigne eller forbande andre simmere, kaste besværgelser og til at udføre ritualer. Hekse kan lære alkymifærdigheden meget hurtigere end andre simmere og så kan de blive mestre af enten lys eller mørk magi.
Sådan bliver du en heks
Du kan selv lave hekse direkte i “Lav en simmer”. Hvis du vil transformere en allerede lavet simmer til en heks, skal du på udkig efter “Bottled Witches’ Brew”, hvilket er en eliksir der kan købes for omkring 2000 simoleoner. Hvis du drikker denne eliksir, får du samme magiske energi som en heks. Til at starte med får din simmer en klassisk tryllestav og du kan sidenhen også lave din egen, hvis du lærer alkymifærdigheden.
Der er 50 % chance for at barnet bliver en heks, hvis heksen får et barn med en simmer som ikke selv er heks. Hekse begynder at udvise tegn på magiske kræfter i barndommen når de leger med legetøj, men de kan ikke lære rigtig magi før de bliver teenagere.
Der er deciderede heksekostumer, men de behøver ikke have det på for at være en heks.
Heksefærdigheder
Som med de andre overnaturlige væsener, er heksens magiske færdighed skjult, hvilket vil sige at du ikke kan se hvor langt de er nået i deres journal. Men jo mere du opfører dig som en heks og bruger de magiske evner, jo dygtigere bliver du til det. Der er dog også mulighed for at lave “Skill boost” eliksirer, som kan hjælpe dig med at nå i mål hurtigere.
Besværgelser kan klassificeres som enten gode eller onde.
Vær opmærksom på at besværgelser kan fejle! Din tryllestav, sværhedesgraden af besværgelsen og dit “hekseniveau” har indflydelse på dette. Når en besværgelse fejler, kan du typisk forvente at der sker det modsatte af, hvad der skulle have sket.
En heks kan udfordre en anden heks til at duellere med besværgelser og teste de magiske kræfter.
Nedenfor er listet en række af de besværgelser som hekse kan kaste:
Fortryllelser
- Held og lykke fortryllelse: Den som besværgelsen kastes på, får humørstumpen “Jeg føler mig heldig”, hvilket giver +5 til humøret i 24 timer.
- Kærligheds fortryllelse: Den som besværgelsen kastes på, får humørstumpen “Imminent Romance”, hvilket gør at vedkommende bliver tiltrukket af den næste person der taler til dem. Dette varer i 24 timer.
- Sult/Tørst fortryllelse: Opfylder sult eller tørst barometeret hos den, som besværgelsen kastes på.
- Blære fortryllelse: Opfylder blærebarometeret hos den, som besværgelsen kastes på.
- Hygiejne fortryllelse: Opfylder hygiejnebarometeret hos den, som besværgelsen kastes på.
- Sollys fortryllelse: Kurerer zombi’isme og andre negative humørstumper, ligeså vel som den giver humørstumpen “Badet i sollys”, hvilket giver +15 til humøret, immunitet over for pestilensforbandelsen og varer i to timer.
Forbandelser
- Toadification forbandelse: Giver humørstumpen “Toadified” til den som besværgelsen kastes på, hvilket medfører nogle forandringer på personen. Bl.a. vil deres hudtone ændres og deres hoved bliver til et skrubtudsehoved. Man kan kurerere “toadified” humørstumpen vha. “Cure eliksir”, “Potent cure eliksir”, “sollys charm” og et specielt tudsekys, hvilket vedkommende der er blevet “toadified” skal bede om at få fra en anden simmer.
- Hjemsøgende forbandelse: Forårsager at et spøgelse hjemsøger vedkommende som forbandelsen er kastet imod, hvilket resulterer i humørstumperne “Hjemsøgt” (-20 humør point i 2 dage) og “Bange” (-25 humør point i 3 timer).
- Sult/Tørst forbandelse: Reducerer sult/tørst barometeret til rødt.
- Blære forbandelse: Reducerer blærebarometeret til rødt.
- Hygiejne forbandelse: Reducerer hygiejnebarometeret til rødt.
- Pestilens forbandelse: Giver humørstumpen “Sick and tired”, som kan ændres til “Pestilens pest”, hvis den ikke kureres indenfor 24 timer. Pestilenspesten vil medføre -30 i humøret i 2 dage. I sidste halvdel af pestilens pesten, vil simmeren have jævnlige hosteanfald. Både “Sick and tired” og “pestilens pest” kan kureres med sollys fortryllelse, “Cure eliksir” eller “potent cure eliksir”, mens pesilens pesten også kan kureres ved at holde ud i to dage. Når en af humørstumperne er kureret vil simmeren få humørstumpen “immunitet”, hvilket vil gøre dem immune over for pestilensforbandelsen i 2 dage.
Andre Besværgelser
- Fire Blast: Sender “ild” mod den modtagende simmer, og vil fjerne humørstumpen “So cold”, hvis denne er til stede. Ligeledes vil man få humørstumpen “Svitset”.
- Ice Blast: Sender is og sne mod den modtagende simmer og kan fjerne humørstumpen “Svitset”, hvis denne er til stede. Ligeledes vil man få humørstumpen “so cold”, hvilket medfører -10 humørpoint i 2 timer.
- Restaurerende Ritual: Gør rent på den grund, som besværgelsen kastes på.
- Konverterings Ritual: Konverterer et samleobjekt til et tilfældigt andet samleobjekt.
- Fortryllet æble: Fortryller tilfældigt et æble eller et giftigt æble til noget andet.
- Genoplivende Ritual: Hvis denne besværgelse kastes på en gravsten, kan det bringe den afdøde simmer tilbage som en zombie. Denne zombie vil ikke blive en del af din aktive familie.
Magiske kræfter
Ligesom feer har hekse også et “Magi-meter”. Alt magisk som din heks foretager sig, forbruger magisk energi. Magi-meteret regenereres over tid og hastigheden, hvormed dette sker, kan øges ved at flyve lidt rundt i heksearenaen. Efterhånden som din magiske energi forsvinder, har din simmer en øget chance for at fejle når de kaster besværgelser. Det er bedst at holde den over 50 %. Hvis du får tømt magi-meteret helt i bund tager det 8 timer at fylde op igen. Hvis du derimod stadigvæk har lidt tilbage, så tager det kun 4 timer.
Din heks vil have glæde af at have en kat eller et andet lille kæledyr, så som et firben eller en gnaver, omkring sig. Mens dyret er i nærheden, vil heksen kunne kaste besværgelser, der kun bruger halvdelen af den magiske energi som de normalt ville. Ligeledes får de færdighedspoint 20 % hurtigere.
Under fuldmåne forbruger besværgelserne halvdelen af den normale energi og der er 25 % større chance for at de virker efter hensigten.
Tryllsetave og magiske hænder
Der er forskellige niveauer af tryllestave, med en værdi på op til 1000 simoleoner (9 forskellige slags). Disse kan købes samme sted som staffeliet og skakbordet. Den mest værdifulde tryllestav, “Iriserende”, vil både øge udnyttelsen af den magiske energi og sætte succesraten til “Høj”. De lidt billigere tryllestave, “Elegant” og “Krystal”, har en højere vurdering hvad angår besværgelsesnøjagtighed og magisk omkostningseffektivitet. Til gengæld har de kun “Medium” vurdering i andre kategorier. En høj vurdering på en tryllestav reducerer omkostningen i magisk energi med omkring halvdelen. Hvis du har flere tryllestave, kan du vælge hvilken der skal være din foretrukne.
For 20.000 livstidspoint kan du købe “Magic hands lifetime reward”, som sikrer at din simmers besværgelser aldrig fejler. Den gør ydermere også at de kan kaste besværgelser med hænderne.
Koste
Alle simmere kan flyve på koste, men hekse får glæde af det på en anden måde. Det kan nemlig øge hastigheden på regenereringen af deres magiske energi. Du finder kostene samme sted som biler og cykler. Først må du dog købe en kosteholder, så du har et sted at parkere kosten. Du kan finde en kostearena ved siden af alkymibutikken, men du kan også købe din egen kostearena under underholdningsfanen. Der er også mulighed for at simmerne kan flyve på koste for drikkepenge. Den bedste kost er en “ZoomfejerPegasus” og den koster kun 455 simoleoner og kan flyve med hastighed 7. Den dyreste hedder “VFN Kompensator” og koster 36.000 simoleoner. Og så flyver den endda kun med hastighed 6.
Tjene penge
Du starter med en besværgelse, som gør at du kan fremtrylle æbler. Efterhånden som din heks bliver bedre kan du lave en masse perfekte æbler og sælge dem i stor stil. Hvis denne besværgelse fejler, så kan du risikere at lave giftige æbler! På hekseniveau 1 kan de forvandles med et konverteringsritual. Dette kan forvandle et æble eller en anden samlegenstand, til en anden type. Det vil altså sige at du kan forvandlet et æble til en lyserød diamant, en bille eller hvad det skulle være! Dette er en fantastisk måde at få frø, ædelstene og metaller og dermed også en fantastisk måde at tjene penge på.