Guide til plumbotter

En af de helt store ting der er kommet med The Sims 3 Ind i fremtiden kan vi hurtigt blive enige om, er plumbotter. Der er adskillige muligheder forbundet med dem og de er godt repræsenteret i fremtidsverdenen Oasis Landing. I denne guide vil vi komme ind på hvordan du laver dem i en høj kvalitet, hvilke funktioner de har og hvordan de kan hjælpe i din husholdning.

Lav en plumbot

Købenplumbot

Du kan købe en plumbot i Botlageret i fremtidsverdenen, men det kan anbefales at lave sin egen ved at bruge bot-byggeri færdigheden og bot-byggestationen.

lavenplumbot

Hvis du køber en plumbot på botlageret koster de som regel mindst 1000 simoleoner, afhængig af hvilke egenskabschips de har installeret.

Der er udviklet en “Lav en plumbot” funktion, som minder meget om “Lav en simmer”, hvor du kan tilpasse udseende og køn på din plumbot. Disse ting kan ændres til enhver tid på botbyggestationen for 100 simoleoner.

lavenplumbot2

 

Facts om plumbots

Plumbotter bliver ikke ældre og til at starte med har de meget begrænsede funktioner og mange ting vil ikke være tilgængeligt for dem, så som færdigheder, karriere, livstidsbelønninger mm. Disse funktioner åbner du op for via egenskabschips. Hver plumbot kan starte med mellem 3 og 7 egenskabschips, som du selv kan designe via botbyggerstationen eller købe på botlageret. Du har mulighed for at tilpasse disse, ved at din simmer klikker på botten og vælger juster egenskabschips.

justeregenskabschips

Du kan nu placere de egenskabschips du har bygget eller købt, i de tomme pladser.

Din plumbot vil opføre sig forskelligt, afhængig af hvilke egenskabschips de har installeret. En plumbot med handibot egenskaben vil automatisk reparere ting der er gået i stykker rundt omkring i hjemmet og vil have max point i fingerfærdighed. Plumbotter der har rengøringsvanvid eller børnepasser egenskaben vil automatisk gøre rent i beskidte hjem og passe godt på husholdningens babyer og tumlinger. Hvis din plumbot bliver kontordrone kan du endda sende dem på arbejde og tjene penge til husholdningen. Den ultimative egenskab vi kan give dem er bevidsthed, men selv her er det nødvendigt at have andre funktioner programmeret ind i deres operativsystem, så de kan lave andre ting. En plumbot der er bevidst ved f.eks. ikke hvordan man gør rent eller passer have.

Det gælder altså om at tilpasse din plumbots egenskaber efter hvad du gerne vil have dem til at gøre, præcis som med simmere. Du kan lave den ultimative butler eller husassistent eller du kan lave en rigtig entertainer der sørger for at holde alle underholdt. Nogle egenskabschips er overordnet set bedre end andre. For eksempel kan de blive effektive, hvilket reducerer behovet for vedligeholdelse og energi fra batteriet. De kan også få solceller på, således at batteriet oplades om dagen. Dette er en god egenskab at kombinere med “Al-fisker” egenskaben, således at de kan suge energi til sig om dagen og fiske hele natten.

 

Antal egenskabschips og plumbot-kvalitet

plumbot-scanner

Til at starte med kan en plumbot have mellem 3 og 7 egenskabschips installeret. Når du har niveau 5 i botbygger færdigheden låser du op for at have 4 egenskaber og de resterende låses op for på niveau 7, 9 og 10. Plumbotter kan også have et kvalitetsniveau, hvilket påvirker deres salgsværdi og hvor hurtigt de løber tør for energi og vedligeholdelsesbehov. Der er 10 niveauer af kvalitet, lige fra gaffatape til fremtidsteknologi niveau. En fremtidsteknologisk plumbot med egenskaben effektiv, vil opleve at batterilevetiden er dobbelt så lang som en normal simmer, så de kan altså arbejde med deres pligter meget længere. En botbygger med et højt niveau kan opgradere plumbottens kvalitet ved at tune den over flere gange. Kvaliteten kan aldrig komme op på et højere niveau, end botbyggerens niveau i færdigheden botbyggeri.

Plumbotters behov – Energi og Vedligehold

plubot_genoplad

Plumbotter har to basale behov, nemlig energi og vedligehold. De kan have i alt 4 behov, men de vil afhænge af deres egenskabschips. Batterilevetiden er den primære, da det er den der afgører hvor længe din plumbot kan holde sig aktiv. Hvis batteriet er helt afladt, så vil plumbotten få en -40 humørstump i 8 timer, for at blive tvunget til at lukke ned. Dette betyder ikke så meget, hvis de ikke er bevidste. Der findes dog forskellige muligheder for at oplade batteriet, så dette burde ikke være et problem du støder ind i ofte.

Plumbotter kan genoplade i laderstationen, som du finder under diverse apparater i den sorterede købsfunktion. Du kan tildele en lader til en plumbot, ligesom du kan tildele en seng til en simmer. Der er mulighed for en hurtig opladning eller en fuld opladning, hvilket svarer lidt til en lur og at sove for en simmer. Derudover kan plumbotter opsluge energien fra forskellige elektriske genstande i verdenen. En plumbot der lukker ned vil også genoplade sin energi. Når batteriet er fuldt får plumbotten en +10 humørstump i 4 timer. Hvis en plumbot lukker ned er det nøvendigt at en simmer starter den igen, for at den kan vende tilbage til sine funktioner.

plumbot_vedligehold

Vedligehold er det andet behov en plumbot har. Hvis vedligeholdelsesniveauet bliver for lavt vil plumbotten begynde at ryge, kortslutte og i det hele taget fungere forkert, lave fejl og afbryde interaktioner. Dette vil fortsætte indtil plumbotten bliver vedligeholdt og det vil medføre en -40 humørstump indtil problemet er løst. Du kan vedlige holde plumbotten ved at klikke på den med en anden simmer eller sig selv. Hvis plumbotten bliver tunet af en dygtig botbygger, så kan de få en “godt tunet” humørstump. Det kan godt ske at du er nødt til at tune plumbotten to gange, hvis den selv gør det. Når de står i ladestationen får de også lidt vedligehold, men ikke nær så meget som ved en tuning. En plumbot kan godt bede en nær ven eller bekendt om at blive tunet.

Lås op for behov – Sjov og socialt

plumbot-laserharmonika

Plumbotter kan kun have det sjovt, hvis de får bevidstheds egenskabschippen installeret. Dette vil medføre at de begynder at optjene langtidslykke points og at de dermed kan spare sammen til at købe langtidsbelønninger. Det sociale behov låser du op for via forskellige egenskabschips, bl.a. “Simulerede følelser“, “venlige funktioner“, “humørjustering“, “humoristisk sans“, “kyniske kredsløb“, “kapacitet til at elske” og “bevidsthed“. Hvis du har simulerede følelser installeret sammen med bevidsthed, så kan de vælge mellem at være i glad, trist eller vredt mode, som alle vil påvirke dere humør. Hvis plumbotten er i glad mode, så får de et humør boost, som er nok til at tjene langtidslykke points.

Plumbotter som har låst op for behov for sjov, kan komme til at kede sig og blive stressede. Og plumbotter med sociale behov kan blive ensomme. Der er altså visse ulemper ved at låse op for disse funktioner, men de åbner på den anden side for muligheder der ellers ikke ville være mulige, som f.eks. livtidsbelønninger.

 

Lås op for andre funktioner – Karriere, færdigheder og muligheder

plumbot-færdigheder

Plumbotter kan kun få en karriere, hvis de er kontordroner. Muligheder kan komme når plumbotten er bevidst. Du kan åbne op for færdigheder med “ubegrænset indlæring”, hvilket giver mulighed for at lære en hvilken som helst færdighed. Men der er også mulighed for at de får max point i visse færdigheder, ved at installere specifikke chips. F.eks. er der chips der direkte relaterer sig til fingerfærdighed, fiskeri, havebrug, madlavning (Som endda lærer dem alle opskrifter inkl. ambrosia), de forskellige instrumenter samt maleri. Plumbotter uden færdigheder, vil ikke kunne åbne færdighedsjournalen. Hvis du giver en plumbot ubegrænset læring eller en anden færdigheds-specifik chip eller gennemfører forskellige udfordringer der relaterer sig til færdigheder, så vil de få disse færdigheder tilbage, når du reinstallerer chippen, efter at have fjernet den.

Interaktioner med plumbotter

plumbot-interaktioner

Til at starte med har plumbotter få sociale interaktioner. Du kan tale med dem, som med andre simmere, men de er ikke modtagelige for vittigheder eller romantikske interaktioner, før de får den rigtige chip. Du kan godt blive forelsket i en plumbot, hvis den har “Kapacitet til at elske” chippen. Plumbotter kan kun lave få interaktioner med andre og det er ikke helt nok til at få venner. De kan forklare deres funktion (hvilken kvalitet de har, antal chips og hvilke egenskaber der er installeret) og scanne simmere – dog uden nogen videre funktion. Plumbotter kan ikke reproducere sig selv, men eftersom du bare kan lave en for 250 simoleoner, så er det også meget nemmere, men der er altså ikke mulighed for plumbot babyer :-)

Plumbotten kan underholde ved at spille musik, som din simmer kan danse til. Du kan opgradere dette med musikmaskine chippen.

Hvis plumbotten har egenskaben humørjustering, så kan de give din simmer en helkropsmassage, som vil give en +10 humørstump i 3 timer, men de kan også prøve en “glædes stråle” som vil give en +40 humørstump i 4 timer. Plumbotter med holoprojektor installeret kan lade dig kommunikere med simmere fra fremtiden og på den måde socialisere og opbygge et forhold med dem.

 

Flere facts om Plumbotter

  • Plumbotter er en integreret del af fremtidens husholdning. De fleste familier i fremtiden, vil have mindst en bot som hjælper med alle de daglige gøremål. Mange brancher har plumbotter til at gøre det hårde arbejde… Du kan altså godt opleve at pizzaen leveres af en bot og at brande ligeledes slukkes af botter.
  • Plumbotter kan skifte personligheder! Plumbotters personlighed kan styres af forskellige karakter-chips og ved at skifte disse ud kan du ændre på deres personlighed. Uden chips i er botterne blot maskiner. Du kan programmere din bots personlighed ved at justere på chippen og dermed kan botten være sød det ene øjeblik og ond det næste.
  • Der er masser af forskellige karakterchips til plumbotterne. F.eks. er chippen “Effektiv rengøring” ret brugbar, hvis dit hjem har brug for en overhaling. Er det haven der halter bagefter kan botten få chippen “Robotanik havemand” og vil automatisk begynde at pleje haven og gøde planterne – endda uden at bruge ekstra ingredienser. Videnskabschippen er den chip der gør plumbotterne mest menneskelige.
  • Hvis du som spiller virkelig gerne vil arbejde med at skabe og tilpasse plumbotter, så kan du starte med bot-byggepladsen, hvor dine bot-bygger-færdigheder kan styrkes ved at designe nanites og karakterchips. Nanites er en af byggeklodserne som bruges til bot-karakterchips. Nanites kan enten designes eller findes i naturen.
  • Lav en bot selv! Med blot en smule bot-byggererfaring kan du bruge bot-byggepladsen til at kreere og tilpasse en plumbot i den nye “lav en bot” funktion. Her får du mulighed for at justere på de fysiske dele i din bot. Der er massere af hoveder, overkroppe, arme, ben og forskellige slags svævemekanik. Du kan naturligvis også bruge “lav et mønster” på din bot. Botterne kan deles i Exchange når du er færdige med dem.
  • Du kan opgradere dine bots, ved at blive god til bot-bygningsfærdigheden. Opgraderingerne vil betyde at botterne kan have flere karakterchips samtidig og på den måde give dem en mere nuanceret personlighed. Når du har nået et højt færdighedsniveau kan du også finjustere botterne og dermed forbedre kvaliteten af dem. Bedre bot-kvalitet betyder at botterne er mere driftssikre og energieffektive. Opgraderinger betyder også at din plumbots værdi øges, hvis du skulle få lyst at sælge den.
  • Plumbotter er selvforsynende. De kan justere og oplade sig selv og med den rette karakterchip kan de gøre meget mere end det. Du kan f.eks. opbygge en husholdning fyldt med robotter  og give dem chipsne “Kontor-drone”, “Ubegrænset læring” og “Evnen til at føle” og så behøver du faktisk ikke et menneske igen…
  • Hvis din bot får karakterchippen “Evnen til at elske”, så kan plumbotterne simulere de romantiske følelser som simmerne har. De kan endda lave deres egen form bot-juhuu på forskellige steder… Eksempelvis bot-byggepladsen. Plumbotterne er ikke mennesker og derfor kan de ikke få børn ligesom simmerne. Men giver du dem “Robot-børnepasser” karakterchippen så kan de passe dine børn for dig – smart hva’!
  • Plumbotter kan holde kontakte med fremtiden. Via en Holo-projector chip kan botter hjælpe dig med at få kontakt til venner i fremtiden, selvom i er adskilt af tid og rum.
  • Når du er på besøg i fremtiden, så skal du huske at besøge “Nuts n’ Bolts Bot Emporium”, som er det oplagte sted hvis du vil købe botter med forprogrammerede personligheder. Der vil være hjælpsomme sælgerbotter som også kan sælge dig færdigproducerede karakterchips til din plumbot og tilbyder nogle forskellige materialer du kan bruge, hvis du vil bygge din egen karakterchip.