Sims 4 anmeldelse

sims 4 langtidsbelønninger

Der er blevet sagt meget og skrevet meget om Sims 4, vi har selv bidraget med ganske mange skrevne ord om spillet. Nu er Sims 4 udkommet, og vi har fået noget tid til at spille det, så hvad er vores mening om Sims 4? Læs med herunder og få vores personlige anmeldelse af Sims 4.

Hvad er dit første indtryk af Sims 4?

Anja: Jeg har været meget fokuseret på det tekniske aspekt og har været lidt spændt på hvordan det ville fungere på min bærbare computer. Selvom de har lovet det ville være lettere at køre end forgængerne og selvom de siger at loadingskærmene er hurtige, så har jeg ventet med spænding på at opleve det selv. Men jeg er meget positivt overrasket! Man er inde i spillet i løbet af ingen tid og det kører virkelig lækkert, selvom min computer ikke er en bad ass spillecomputer. Farverne og hele looket i spillet er fantastiske. Ja det er mere tegnefilmsagtigt, men jeg er pjattet med det. Jeg morer mig med at se hvordan følelserne påvirker simmernes gøren og laden og de mange forskellige interaktionsmuligheder. Og så er jeg positivt overrasket over at de lukkede nabolag er mere åbne end jeg først frygtede. Men som Mille nævner så mangler jeg også lidt flere muligheder for at udforske nye steder.

Mille: Shit deres behov falder hurtigt, og hvorfor bliver de så hurtigt færdige med de enkelte interaktioner? Jeg får jo stress! Ej jeg kunne ikke helt overskue spillet fra start, men jeg synes det var lækkert at se på, og lækkert at spille med. Jeg kørte ret hurtigt død, fordi jeg synes jeg manglede muligheder. Muligheder for steder at gå hen, udforske og opleve. Det er hårdt at gå fra et spil der har 11 udvidelsespakker, til et basisspil. Det skal man lige have med i tankerne.

Hvad synes du er det bedste ved Sims 4?

Anja: Det fungerer bare! Simmerne går ikke ind i hinanden og råber mod himlen fordi de ikke kan komme derhen hvor de vil. Jeg elsker simmernes ansigtsudtryk og det at man kan se på lang afstand hvilket humør de er i, det er meget mere levende på den måde end vi tidligere har oplevet. Og så er jeg begejstret for det nye byggemode og jeg kommer til at bygge mange flere og finere huse med det nye byggemode, det er lækkert og intuitivt og jeg har endnu ikke savnet “Lav et mønster” funktionen. Jeg kan også godt lide at jeg bliver udfordret i spillet. F.eks. er det endnu kun lykkedes en af mine simmere at blive forfremmet 1 gang i en periode der kunne have fået en simmer i sims 3 forfremmet 5 gange!

Mille: Jeg er helt pjattet med det nye byggemode. Det er nemt og det er lækkert at se på. Jeg glæder mig rigtig meget til, at der kommer udvidelsespakker og dermed endnu flere muligheder for at bygge, sætte møbler osv. Det er sjovt nok aldrig noget jeg har gået op i før, men nu synes jeg bare det er blevet sjovere.

Mit Sims 4 kører fuldstændig smooth, og simmernes bevægelser er bare så elegante. Bevægelser bliver ikke taget i hug, men i glidende bevægelser. Det er en lille detalje, men en virkelig lækker detalje. Og så er jeg vild med, at alt i Sims 4 tager sig så godt ud på billeder og video – det er bare helt igennem lækkert. Det er en fantastisk udvikling fra Sims 3.  Og så kan jeg også rigtig godt lide, at det er langt mere uforudsigeligt og faktisk svært at styre sine simmere. Man skal virkelig hele tiden være over dem – til gengæld er de langt bedre til at tage sig af sig selv, og lave fornuftige ting.

Er der noget du ikke kan lide ved Sims 4?

Anja: Jeg synes visse dele af brugergrænsefladen er svær at finde rundt i. Måske er det fordi det bare er så anderledes end Sims 3, men jeg synes godt det kunne have været smidigere bygget op. Jeg hader at kamera funktionen ikke sidder nede i bunden og så hader jeg at der popper en besked op HVER gang man tager et screenshot – kan man ikke slå det fra?!

Selvom nabolaget er bedre end forventet, så savner jeg stadigvæk det åbne aspekt fra Sims 3. Mine simmere har altid brugt lang tid på at samle sten, metaller, frø osv. men det synes jeg hurtigt at jeg kører død i nu. Måske er det bare fordi jeg ikke har gennemskuet hvordan det helt hænger sammen – det håber jeg i hvert fald.

På trods af at spillet er markedsført på følelser, så undrer jeg mig også over manglende jalousi. De burde kunne blive rødglødende af en situation som Mille beskriver herunder. Og så ærgrer jeg mig lidt over at det er svært at se forskel på en teenager og en voksen, fordi de har samme højde. Jeg tror min simmermand har været ved at lægge an på en teenager flere gange, men jeg ved det reelt set ikke. I det mindste burde man kunne se i forholdspanelet hvilken alderskategori de hører til.

Mille: Der er desværre nogle ting jeg synes er blevet mere besværligt, eller mere upraktisk end det var i Sims 3. Jeg synes udflytningsprocessen for enkelte simmere er unødvendigt besværligt, jeg synes det er spøjst at man bare kan lade sin baby vokse op lige så snart den er kommet (ja jeg ved godt man kan det med snyd. Men det virker underligt, at man kan uden snyd også). Jeg synes generelt det er blevet for nemt at have børn i Sims 4, og jeg kan godt lide at det skal være en udfordring. For en som mig der elsker familieaspektet i Sims, og gerne STORE familier, så er det en kæmpe mangel at der heller ikke er stamtræ. Ja man kan se om det er en datter, en moster eller hvad det er under relationer, men man får på ingen måde det store billede.

Desuden undrer det mig, at mine simmere kan have flere kærester OG være gift samtidig. Og mine to simmere der er kærester kan spørge hinanden om hvorvidt de er single. Det må være en fejl, men det er da lidt kikset. Deres jalousi når slet ikke samme højde som i Sims 3. I Sims 3 var det nærmest umuligt at få et par til at finde sammen igen, hvis en havde været utro. Jeg har i Sims 4 en mand og 3 damer der bor sammen, han er kærester med dem alle, har børn med dem alle og den eneste tydelige effekt er, at de allesammen er triste hele tiden. Det er lidt sløjt.

Jeg er ikke vild med, at jeg skal følge med en simmer når den tager et sted hen, altså at jeg ikke kan være andre steder end dér hvor den simmer er. Der kunne jeg godt lide det åbne nabolag i Sims 3, hvor jeg kunne sende 8 simmere 8 forskellige steder hen, og være lidt over det hele samtidig. Jeg synes at mine simmere opholder sig ufattelig meget i huset, og det er egentlig lidt trist fordi jeg altid var glad for at være over det hele og udforske ting.

Og sidst men ikke mindst, så håber jeg at det bliver muligt at udvide nabolaget. Jeg synes ikke der er nok grunde, og jeg synes der er lidt for få offentlige grunde – f.eks. en kirkegård? Hvorfor er det f.eks. præcis de samme offentlige grunde der er i Oasis Springs og Willow Creek? Der mangler flere steder man kan udforske i nabolagene, for når man har været i træningscentret et par gange har man ligesom styr på hvordan det ser ud.

Hvad håber du fremtiden bringer for Sims 4?

Anja: Jeg håber at nabolaget bliver udvidet i takt med de nye udvidelsespakker. Og så håber jeg at der måske kommer en udvidelsespakke med fokus på familielivet. Det er lidt for let at have en baby og jeg savner lidt det med at man skal lære tumlingerne at gå, tale osv. Det var hyggeligt. Det behøver i princippet ikke være et tumlingestadie, selvom jeg tror de ville være mega cute i den nye sims 4 grafik.

Mille: Jeg håber de får rettet op på en masse af de små irritationer og fejl som der er. Og så håber jeg at de forenkler nogle af de processer der er blevet gjort mere besværlige. Og så håber jeg der kommer flere muligheder for at udforske og udfordre. Jeg tror desværre man kan køre hurtig død i Sims 4 hvis ikke der kommer nogle flere muligheder ret hurtigt.

Hvilket spil vil du spille fremover, Sims 3, Sims 4 eller begge?

Anja: Jeg tror at Sims 3 er og bliver min darling, så jeg tror faktisk at jeg vil komme til at spille dem begge to. Men Sims 4 kører så meget bedre og er så hurtigt at starte op, så jeg tror klart det vil være fortaler for at lige spille en lille times tid en hverdagsaften, hvilket jeg ellers aldrig har gjort før. Men i takt med flere udvidelsespakker til Sims 4, så vil jeg sikkert helt naturligt bruge mere tid på det.

Mille: For et par dage siden var jeg utilfreds med Sims 4 og var overbevist om, at jeg nok nærmere ville gå tilbage til at spille Sims 3 mere end Sims 4. Men så gav jeg mig selv lidt sjove udfordringer i Sims 4, og så blev jeg faktisk automatisk mere hooked på spillet. Så jeg tror umiddelbart at jeg primært vil spille Sims 4, men jeg kunne bestemt også godt finde på at fortsætte med Sims 3, og nogle af de mange sjove muligheder der er der – takket være de mange udvidelsespakker.

Vil du anbefale Sims 4 til andre?

Anja: Ja uden tvivl! Det gode er, at det ikke lader til at man behøver at have en gamer computer for at få en god spilleoplevelse, så de fleste burde kunne være med. Og de fleste bør være med, for det er virkelig et fint spil.

Mille: Ja. Selvom jeg har meget kritik synes jeg det er et rigtig godt spil. Spilmæssigt, visuelt og funktionelt er det det Sims spil der har fungeret bedst. Det er lækkert og nemt. Så jo, jeg vil helt klart anbefale andre det.

Hvad synes du? Skriv din mening om Sims 4 i kommentarfeltet herunder.

køb sims 4

Køb dit Sims 4 her!